Для мене книга-світло дня,

Для мене книга-зоря ночі,

Моя сім’я, моя рідня,

Мій розум, серце моє, очі,

Без книги я не проживу

Вже, як без вирію лелека.

Я і крізь вічність оживу

В отім святим: бібліотека.

 

Шкільна бібліотека є центром  інформації в школі, вона сприяє гармонійному розвитку особистості, розвиває прагнення до пошуку інформації, свідомого осмислення інформаційних джерел.

Робота бібліотеки Жашківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 спрямована на реалізацію заходів та завдань, витікаючи із науково-методичної проблеми школи, річного плану роботи, основних нормативних та директивних документів Міністерства освіти і науки України.

Діяльність шкільної бібліотеки у поточному навчальному році спрямована на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу, всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом популяризації педагогічної літератури та інформації про неї.

Особлива увага приділяється широкій популяризації української літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.

Є багато форм і методів виховання культурної людини, прищеплення любові до книги і одним із них – прищеплення школярам навичок бібліотечно-бібліографічної грамотності.

Однією з форм роботи є проведення бібліотечно-бібліографічних уроків, на них діти вчились користуватися книгою і опановували навички спілкування. Проводяться бесіди з таких тем: „Виникнення писемності”, „Культура поведінки читача”, „Книги – морська глибина”.

Вся робота шкільної бібліотеки організовується згідно таких розділів :

vВивчення потреб користувачів бібліотеки, їх інтересів.

vІнформаційне та довідково-бібліографічне обслуговування.

vФормування, вивчення та використання книжкового фонду.

vТворчі акції бібліотеки.

vОрганізаційні питання.

Вивчення читацьких запитів - одна з умов результативності роботи шкільної бібліотеки. Якість цієї роботи , її ефективність залежать, в першу чергу, від того, наскільки бібліотекар знає своїх читачів, їх потреби, інтереси. Вивчення та аналіз читацьких інтересів і читацьких формулярів спонукає до більш відповідального, уважного та системного підходу в обслуговуванні читачів , до пошуку оптимальних рішень, до формування духовного спілкування з юними читачами. У зв'язку з цим постійно проводиться аналіз читацьких формулярів: індивідуальний, тематичний, груповий тощо.

Поєднуючи традиційні та нетрадиційні форми роботи Рогоза Л.В. постійно працює над тим, аби заохочувати учнів до читання, зацікавити їх книгою, процесом пізнання, стимулює до використання книг, що є у бібліотеці.

Інформаційна робота у бібліотеці проводиться за трьома напрямками:

·     інформування педагогічного колективу;

·     інформування учнів-читачів;

·     інформування батьків.

Систематичному інформуванню читачів про новинки літератури, про найбільш цінні книги з окремих тем допомагають виставки літератури, тематичні полиці, перегляди літератури .

 У бібліотеці, зокрема, були організовані:

   виставки нових надходжень: «Нові надходження до бібліотеки»;

 цикли книжково-ілюстрованих виставок до пам’ятних  дат;

 тематичні полиці: «Національна символіка України», «Історія української державності», «Історичні постаті», «Знай, люби, бережи»,  «Наш рідний край», «За здоровий спосіб життя»;

 перегляди періодичної преси.

Не менш значне місце в інформаційній роботі займає Тиждень дитячої та юнацької книги, який проходить кожного року в березні за окремим планом.

Для молодших читачів - це екскурсія до бібліотеки, виставка дитячих книг, конкурси малюнків «Я малюю казку» з яких створено папку дитячих малюнків до казок.

Учні старших класів беруть активну участь в організації літературної години: «Книга та її роль в житті людини.»

У кожному класі діють «Книжкові лікарні», де учні ремонтують пошкоджені книги та підручники.

На допомогу учням діє «Куточок читача», де розміщено «Правила користування бібліотекою» та памятки «Як вибрати книгу для читання», «Як працювати з підручником», «Як написати реферат».

Основними джерелами поповнення фонду нашої бібліотеки є:

§  централізоване поточне комплектування  Черкаси-книга;

§  закупівля літератури в торгівельній мережі за рахунок платних послуг;

§  одержання літератури, прийнятої взамін загубленої читачами;

§  одержання літератури, подарованої бібліотеці учнями школи, їхніми  батьками, спонсорами;

§  передплата періодичних видань.

Комплектування бібліотеки невід'ємно пов'язане зі збереженням бібліотечного фонду, що є не менш важливим для створення інформаційного ресурсу школи. З метою поліпшення роботи щодо збереження книги проводяться:

üбесіди з учнями школи та їхніми батьками про збереження підручників "Шкільним підручникам - довге життя";

üробота з боржниками;

üщоквартальні рейди-перевірки стану збереження підручників "У кого підручникам краще живеться", оголошення результатів на загальношкільній лінійці;

üвстановлення у кожному класі посади відповідального за збереження підручників; щомісячна перевірка ;

üщомісячне проведення санітарних днів, виявлення книг, які потребують ремонту;

ü ремонт книг у «Книжковій лікарні».

Усі заходи зі збереження бібліотечного фонду проводяться за допомогою читацького активу і виховують в учнів відповідальність, дбайливе ставлення до книги як до джерела знань. За бережне відношення до книги переможцям  оголошуються подяки.

Популяризація літератури з метою забезпечення інформаційних потреб здійснюється також за допомогою проведення різноманітних творчих акцій шкільної бібліотеки спільно з педагогічним колективом школи. З великим інтересом учні стають активними учасниками проведення літературних подорожей, вечорів, вікторин, усних журналів, презентацій, ігор, конкурсів, діалогів, диспутів тощо.

Важливу роль у житті бібліотеки відіграє актив, що складається із читачів, які частіше від інших відвідують бібліотеку, цікавляться не тільки книгами, а й справами бібліотекаря, завжди готові прийти на допомогу. Активісти допомагають мені у вирішенні важливих завдань, на які йде багато робочого часу, зокрема:

Øдопомагають в організації та проведенні творчих акцій бібліотеки;

Øорганізовують та проводять рейди-перевірки стану підручників;

Øдопомагають робити аналіз читання книг учнями щомісяця і за рік;

Øвиписують прізвища боржників і розносять нагадування у класи;

Øдопомагають обробляти нові книги: поставити штамп, ціну тощо;

Øчергують на перервах у бібліотеці і тим допомагають мені швидше обслуговувати читачів;

Øпідшивають газети, розкладають журнали, відмічають нові надходження преси в реєстраційній картотеці;

Øдоглядають за квітами, поливають їх.